31 juli 2023 | 3138 | 5 minuten lezen
Google reviews verzamelen, hoe en waarom?
Reviews zijn een essentieel onderdeel om online vertrouwen op te bouwen. Ruim 92% van de bezoekers leest eerst online reviews voordat ze overgaan tot aankoop. Goede reviews bepalen dus mede of een bezoeker wel of geen klant wordt. Google reviews zijn een mooie en onafhankelijke manier om deze reviews te verzamelen.
Google Mijn Bedrijf en Google Reviews
Als website eigenaar heb je mogelijkheid om je website gratis extra onder de aandacht te brengen via het Google Mijn Bedrijf profiel. Op dit profiel kunnen (potentiële) klanten eenvoudig je website, adresgegevens, openingenstijden etc. bekijken. Een Google Mijn Bedrijf profiel zorgt er bovendien voor dat je lokaal beter vindbaar bent.
Daarnaast kun je via het Google Mijn Bedrijf profiel eenvoudig recencies beheren, reageren op complimenten of klachten en hiermee sterren verzamelen. Ideaal wanneer je de conversie op je website wilt maximaliseren!
Waarom Google reviews verzamelen?
Je kunt heel makkelijk zelf reviews verzamelen en op je website plaatsen. Maar het is verstandiger om je reviews via Google te verzamelen. We geven je 3 redenen waarom Google reviews beter zijn:
- Je reviews zijn zichtbaar bij de zoekresultaten
Door meer en betere reviews dan je concurrenten te verzamelen kun je jezelf onderscheiden in de zoekresultaten. Dat zorgt ervoor dat je beter zichtbaar bent én hoger staat in lokale zoekopdrachten. - Google reviews zijn betrouwbaar
Een Google review kan alleen door de reviewer aangepast worden. Dit maakt het betrouwbaarder, omdat je als website-eigenaar de reviews niet zelf kunt aanpassen. - Reviews kun je op meerdere plaatsen laten zien
Verzamel je reviews via Google, dan kun je deze ook op je website laten zien. Andersom lukt dat niet. Een review die je per mail ontvangt, kun je niet in de zoekresultaten laten zien.
Kortom, genoeg redenen om per direct aan de slag te gaan met het verzamelen van Google Reviews! Hoe je dat voor elkaar krijgt? We leggen het hieronder uit.
Maak het schrijven van een review laagdrempelig
Als je meer reviews wilt verzamelen, maak het plaatsen van een review dan zo makkelijk mogelijk. Hoe makkelijker je het maakt, hoe sneller je klanten een review zullen plaatsen. Het beste is om proactief klanten te vragen om een beoordeling achter te laten. Stuur bijvoorbeeld een mail met de link of vraag het op een kassabon of factuur.
Wij maken gebruik van een handige tool om een unieke link te genereren. Zodra je de link hebt, kun je deze delen met je klanten. Zij komen dan direct terecht op het onderstaande scherm.
Hoger in Google dankzij positieve reviews
Het actief verzamelen van reviews is belangrijk voor je vindbaarheid. Het hebben van positieve reviews draagt namelijk bij aan de SEO-score van je website. Reviews zijn één van de vele rankingfactoren van Google. Zorg daarom voor zoveel mogelijk positieve reviews.
Ik heb een slechte review gekregen, wat nu?
Het is verstandig om altijd te reageren op reviews die je ontvangt. Of het nu goede, slechte of onterechte reviews zijn. Als je alleen op negatieve reviews reageert, wek je de indruk dat je alleen maar schade probeert te voorkomen. Reageer je op alle reviews die je krijgt, dan laat je zien dat je er bewust mee bezig bent.
Negatieve reviews kunnen vaak een eenzijdig beeld geven van de situatie. Door te reageren geef je andere mensen de mogelijkheid om ook de andere kant van het verhaal te lezen. Mensen zullen dan ook anders kijken naar negatieve reviews. Laat je dus vooral niet tegenhouden om reviews te verzamelen uit angst voor negatieve reacties.
Reageer je op alle reviews die je krijgt, dan laat je zien dat je er bewust mee bezig bent.
Je kunt uiteindelijk niet iedereen tevreden stellen. Maar denk ook eens aan wat betrouwbaarder overkomt: een bedrijf met een gemiddelde van 5 sterren uit 42 reviews of een bedrijf met een gemiddelde van 4,8 uit 40 reviews?
Google Reviews toevoegen aan je site
Voor het plaatsen van Google reviews op je website heb je natuurlijk eerst een eigen vermelding nodig in Google Mijn Bedrijf. Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf vermelding? Dan kun je deze hier aanmaken.
De reviews van Google Mijn Bedrijf kun je vervolgens op je website tonen met behulp van een externe tool of plugin. Zoals het voorbeeld hieronder. Zo werken de reviews op twee plaatsen: In de zoekresultaten én op je website.
Nog even 5 Belangrijke feiten op een rij
- Consumenten worden beïnvloedt door zowel positieve als negatieve reviews in het aankoopproces
- Hoe duurder het product/de dienst, hoe belangrijker reviews zijn voor het aankoopbesluit
- Bij een gemiddelde beoordeling van minder dan 3 sterren kiest de consument voor een concurrent met betere beoordeling
- Goede beoordelingen met een gedetailleerde toelichting kunnen voor een positief effect op je omzet zorgen
- Hoe meer reviews je verzamelt, hoe beter. Toch geldt ook dat een handvol reviews altijd beter is dan niets
Reviews zijn dus een absolute meerwaarde voor je website. Daarom is het verstandig om hier vandaag nog mee te starten!
Meer weten over Google Mijn Bedrijf en reviews?
Wij helpen je met het inrichten van jouw Google Mijn Bedrijf profiel en met het plaatsen van je reviews op je website.