22 april 2021 | 1215 | 2 minuten lezen
Hoe egocentrisch is jouw website?
Bezoekers van je website zijn de meest verschrikkelijke mensen die er zijn. Ze komen niet naar je website, en als ze al komen dan klikken ze niet. En als ze wel klikken, dan kopen ze niet. Komt je dit bekend voor? Dan is de kans groot dat jouw website te egocentrisch is.
Egocentrische teksten op een website hebben een negatieve invloed op de conversie. Als jouw verhaal zich niet op je bezoekers richt, zijn ze niet geïnteresseerd. De geschiedenis van van je bedrijf, je levensverhaal: het zal ze een worst wezen. Ze hebben een probleem en willen dat opgelost hebben.
Een voorbeeld uit de praktijk
Stel dat je een airco wilt laten installeren in je slaapkamer. Je zoekt een bedrijf dat dit voor je uit kan voeren. In Google typ je 'airco laten installeren' in. Uit de lijst met zoekresultaten klik je er willekeurig twee aan.
De eerste website die je opent begint met de tekst: "Welkom op de website van Cool Airco installaties. Ons bedrijf is in 2001 opgericht door eigenaar B. Cool en kan bogen op een jarenlange ervaring in de koeltechniek. Wij zijn een innovatief bedrijf voor al uw airco werkzaamheden."
Op de tweede website lees je: "Ben je op zoek naar een bedrijf dat gespecialiseerd is in het installeren van airco's? Wij leveren maatwerk oplossingen om jouw woning koel te houden tijdens warme dagen. Bel ons voor advies op maat voor jouw persoonlijke situatie."
Grote kans dat je de eerste website wegklikt en verder gaat op de tweede.
Website 1 begint namelijk met een egocentrische tekst. Het bedrijf vertelt wie zij zijn, maar niet wat ze precies doen. Voor jou als potentiële klant is dus minder snel duidelijk of dit bedrijf iets voor je kan betekenen.
Website 2 daarentegen opent met de vraag waarop jij als potentiële klant direct 'ja' op kunt antwoorden. Want natuurlijk ben ik op zoek naar een gespecialiseerd bedrijf dat advies op maat kan geven voor de airco op mijn slaapkamer. En ze begrijpen ook nog eens mijn probleem: Mijn slaapkamer is niet koel op warme dagen.
En, is jouw website egocentrisch?
Wat voor website heb jij momenteel? Een egocentrische conversiekiller of een wervende probleemoplosser? Neem je webteksten eens onder de loep en herschrijf ze waar nodig.
Wil je jouw conversie verbeteren?
Wij helpen je met het aanpassen van je teksten zodat je website jouw bezoekers aanzet tot actie.